Anabaptist! – ny bog om 1500-tallets døbere

25/10/2017

I ugen, der kommer, markeres 500-året for reformationens begyndelse i alle landets sognekirker. Det bliver sjældent nævnt i en dansk sammenhæng, at der var tale om flere reformationer på Luthers tid. I 1500-tallet fandtes også kirkelige bevægelser, der ønskede at radikalisere reformationen i retning af større trosfrihed – et perspektiv, som Luther ikke hyldede. De såkaldte ‘anabaptister’ eller ‘døberne’ er bedst kendt fra deres modstandere, men de skrev også selv til forsvar for deres opfattelser. Den nyudgivne bog ‘Anabaptist!’ indeholder en række tekster af nogle af de vigtigste teologer og tænkere blandt reformationstidens døbere samt en introduktion til døbernes historie – og deres martyrium.
Bogen er skrevet af Teologisk Forum, der er ét af BaptistKirkens arbejdsudvalg, og den udgives med støtte fra BaptistKirken. Bogen koster 100 kr. + 32 kr. for porto (i alt 132 kr.). Bogen, der er på 127 sider, kan bestilles på BaptistKirkens Sekretariat via www.baptistkirken.dk/kontakt/. Se mere om bogen på forlaget Apophasis’ hjemmeside: www.apophasis.dk/?p=459.