Bent Hylleberg i forretningsudvalget i DKR

06/06/2018

Danske Kirkers Råd valgte ved sit årsmøde i lørdags Bent Hylleberg som nyt medlem i forretningsudvalget for Danske Kirkers Råd. Han erstatter BaptistKirkens generalsekretær Lone Møller-Hansen, der valgte at træde ud af forretningsudvalget efter seks års tjeneste dér.
Bent Hylleberg er i forvejen meget engageret i Danske Kirkers Råd, hvor han er formand for udvalget ’Frihed og Lige Vilkår’. Dermed bliver dette udvalg igen repræsenteret i forretningsudvalget. Frem til sin død for halvandet år siden sad den noget ældre, men lynende skarpe katolik Erling Tiedemann begge steder.
”I mine år i forretningsudvalget er det blevet styrket betragteligt, så der nu sidder to af Folkekirkens biskopper, Henrik Stubkjær, der er formand, og Peter Fischer-Møller fra Roskilde, foruden den katolske biskop Czeslaw Kozon og formanden for Frikirkenet Tonny Jakobsen. Beslutninger, der tages i forretningsudvalget, kan dermed føres direkte til de ledende organer i det danske kirkeliv, og det er en stor styrke for et kirkeråd,” siger Lone Møller-Hansen, der tilføjer, at hun stadig er en del af netværket og nyder godt af de personlige relationer. Hun er også stadig en af BaptistKirkens to repræsentanter ved rådsmøderne, sammen med formand Per Beck.
Bent Hylleberg var formand for BaptistKirken 2013-2017.

Billedtekst:
Bent Hylleberg fra årsmødet i Danske Kirkers Råd – i en typisk position, skrivende og lyttende. Bag ham ses Mia Toldam Korsgaard fra Kristuskirken/Regen. Hun er for nylig blevet ansat som projektkoordinator i Danske Kirkers Råd med ansvar for bl.a. Grøn Kirke og Økumenisk Dialog og Dannelse.