Børn og unge fra Chin har stor glæde af BBU medlemskab

06/09/2017

I disse år bliver flere børne- og ungdomsforeninger i chin-menighederne medlem af BBU, Baptisternes Børne- og Ungdomsforbund. De kan dermed nyde godt af vejledning og tilbud fra BBU, men også økonomiske tilskud. Således har BBU ydet tilskud til flere store arrangementer for chin’erne. (Chin-staten er en del af Burma/Myanmar, og i Danmark er der ca. 1.500 flygtninge og migranter fra Chin.)
250 børn og 50 ledere fra forskellige chin-menigheder har været samlet i Fåborg til den første chin-børnekonference nogensinde. Det var så stor en succes, at de overvejer at holde en sådan konference hvert år.
Ligeledes var knap 300 unge fra forskellige chin-menigheder i juli samlet til ungdomskonference på Kildevæld Efterskole i Kolding. De havde besøg af BBU’s formand, Rasmus Højmark, som talte til dem.
BBU og chin-ungdomsforeningerne ønsker et tættere samarbejde og vil lære hinanden bedre at kende, bl.a. igennem ledertræning og konferencer.
35 unge fra Skjern BBU har været på en weekend med temaet ”Ungdom og vision” og 40 børn og 10 voksne fra Chin Baptist Church i Esbjerg har haft en legedag, for der blev skabt nye relationer imellem børnene, der kommer fra forskellige byer og derfor ikke kender hinanden specielt godt.
Syv chin-menigheder er medlem af BaptistKirken og derudover er der chin’er og andre burmesere i en række menigheder. Chin’erne er organiseret i Chin Christian Association, Danmark, og generalsekretæren herfra, Emmanuel Cinzah, der også er præst i Skjern, er desuden ansat som konsulent i BBU.