Fra det historiske hjørne

21/02/2018

På Tølløse Kirkegård står denne sten på P. Olsens grav. Stenen er rejst af BaptistKirken med tak for P. Olsens indsats i mere end 40 år. P. Olsen var danske baptisters ‘grand old man’ i første halvdel af det 20. århundrede, hvor han virkede som præst, højskolelærer, prædikantskoleforstander og redaktør af Baptisternes Ugeblad. Han døde 18. februar 1938, så vi har lige passeret 80 årsdagen. På mindestenen står P. Olsens sidste ord til hans kære: KUN NAADE.
Hans forfatterskab er stadig aktuelt – så meget, at der i 2017 kom en bog med en række af hans skrifter. Bogens titel er ‘KUN NÅDE – udvalgte tekster af P. Olsen’. Her er god læsning til en vinterdag! Teksterne er samlet og udgivet af Johannes Aakjær Steenbuch. Bogen kan købes i boghandlen – spørg efter ISBN 978-87-997967-4-8. Eller direkte fra forlaget, hvor der også kan læses mere: http://www.apophasis.dk/?p=273.