I dag er askeonsdag

01/03/2017

I dag, onsdag 1. marts, begynder fasten ifølge den oldkristne tradition. Det kaldes askeonsdag, fordi man denne aften i århundreder har indledt fasten ved at brænde palmegrenene fra sidste påskes palmesøndag og tegnet kors i panden.
Flere baptistkirker har taget tråden op fra de gamle og markerer fasten. Således Kristuskirken/Regen i København, hvor der er gudstjeneste i aften kl. 20.00. Thomas Willer, der er præst i menigheden, fortæller: ”I en tid, hvor der er meget faste ståsteder og hvor vores generation nærmest er historieløs, har vi oplevet det som enorm befriende at tage del i en praksis, man har haft i århundreder i kirken. At træde ind i fasten og blive klar over sin egen skrøbelighed og Guds håb i opstandelsen. Derfor har vi også taget askeonsdag til os. Askeonsdag er den første dag i fasteperioden og inviterer til at bryde med gamle mønstre og vaner og starte på en frisk.”
I Tølløse har de på hjemmesiden skrevet om indledningen til fasten; ”Det væsentlige i fasten er ikke det, der ikke er et kønt syn hos dig. Men Guds syn på dig, og dit syn på de nærmeste.” Læs her.
BaptistKirken har udgivet et fastemateriale, som er 40 daglige korte bibellæsninger, en bøn og en handling. Temaerne er Jesus’ ”Jeg er”-ord. De, der var med fra begyndelsen, startede i mandags, men det er ikke for sent at hænge på. Hent de seks ugers bibel- og bønnebog her.