I holder vores frihed i jeres hænder!

27/10/2017

BaptistKirken har sendt følgende til alle folketingets medlemmer samt til Udfordringen og Kristeligt Dagblad:

Til alle folketingsmedlemmer

Vi ved, at I som folketingsmedlemmer har et stort ansvar, som I tager alvorligt. I ønsker at beskytte vores dejlige, lille land mod overgreb, og det respekterer og støtter vi selvfølgelig. Alligevel vil vi opfordre jer til at overveje det ekstra meget, næste gang der skal vedtages love, som sætter vores højt besungne frihed under pres.
Baptister er frihedselskende. Det er en del af vores DNA fra de første baptister blev døbt for over 400 år siden. Især religionsfriheden har baptister kæmpet for – også i Danmark – og andre steder dør baptister for den.

Derfor vil vi med stolthed og glæde dele denne resolution med jer https://baptistkirken.dk/wp-content/uploads/pdf/antiterror-resolution-2017.pdf. Her står, at vi anerkender og respekterer religiøs mangfoldighed i vores samfund og gentager den baptistiske grundholdning, at religionsfrihed er for alle.

På vegne af vores kirkesamfund udtrykker vi bekymring over, at nylig antiterror-lovgivning i adskillige lande – herunder Danmark – har haft en utilsigtet men negativ konsekvens for religiøse minoriteter, herunder veletablerede kirker.

Og derfor opfordrer vi indtrængende regeringer til at sikre religionsfrihed, når der laves antiterror-strategier, som har indflydelse på adskillige trossamfund, der alene ønsker at have en positiv indflydelse på det samfund, de er en del af.

Vi tænker selvfølgelig på de såkaldte Imam-love, og beder indtrængende om, at fremtidig lovgivning ikke må indskrænke religions- og ytringsfriheden.

Tak for at du tog dig tid til at læse vores inderlige anliggende.

På vegne af BaptistKirken
Lone Møller-Hansen
Generalsekretær

Per Beck
formand

Baptistkirken i Danmark består af 54 menigheder fordelt over hele landet, heraf 13 menigheder med fortrinsvis baptister med anden etnisk baggrund end dansk. BaptistKirken er et aktivt medlem af European Baptist Federation og Baptist World Alliance.