Kan vi ride på to heste?

21/03/2018

”Det er en spændende, men også lidt angstprovokerende samtale, som ledelsen har gang i sammen med proceskonsulent Mads Lindholm og præst i Silkeborg Poul A. Beck. Fredag aften brugte vi sammen med at udforske, hvad det vil sige at prøve at tænke anderledes og inkluderende som kirker,” siger generalsekretær Lone Møller-Hansen om den fortsatte samtale, som følger op på oplæg og samtale før LK2 i november. ”Kan det lade sig gøre både at servicere gamle baptistmenigheder med revitalisering og pege på nye måder at være kirke og kristen på. Samtidig og helhjertet?”
Her er nogle sætninger fra samtalen:
”Kan der findes en vej, en bro til tro? Et frit og sundt fællesskab. Og mennesker med personlige, autentiske åndelige erfaringer. Kan disse to grupper berige hinanden. Kan sådan et fællesskab næres og bæres af samme længsel efter den levende Gud?”
”Er vi ved at gå neden om og hjem i en tid, hvor der aldrig har været større åbenhed for åndelighed?”
”Kirken er blevet et mål i stedet for et middel. Vi sætter os selv i centrum. I Guds store mission er vi et middel.”
Foreløbig er det ledelsens ønske at fortsætte samtalen med de to eksterne samtalepartnere.