Mission i Danmark-udvalget fases ud

21/03/2018

Baptistkirken nedsatte for tre år siden et Mission i Danmark-udvalg, som et ad hoc udvalg. Det fik fire opgaver. De skulle sætte tre tiltag på skinner: Et tilbud til menigheder om hjælp til revitalisering, det blev til Innovativ Kirke-projektet, som foreløbig fem menigheder har været igennem.
Det andet tilbud blev kaldt ”100 unge på lederuddannelse”. Det blev til to lederskoler: Den ene i Aalborg, hvor BaptistKirken koblede sig på den allerede eksisterende tværkirkelige lederskole. Det forløb afsluttes dette forår. Her har 17 unge baptister deltaget. Og efter visse startvanskeligheder er det lykkedes at lave et super-tilbud til unge ledere på Sjælland, kaldet Hybrid, som netop er kommet i gang. Her er syv unge baptister i gang, sammen med unge fra andre frikirker på Sjælland.
”Så her nås målet på 100 ikke i denne omgang, men vi satser på, at lederskolerne fortsætter og at mange flere unge vil melde sig til efterhånden som de unge, der har deltaget, fortæller, hvad de har fået ud af det,” siger Erik Rugholm fra Mission i Danmark-udvalget, der har haft denne del som sit ansvarsområde.
Tredje område var udrustning af menighedsplantere. Her valgte BaptistKirken at satse på Katapult sammen med KirkeplanterNet i Aarhus. Læs mere om dette i en anden nyhed i dag.
Fjerde opgave har været en lederkonference hvert andet år.
Mens de tre første projekter ikke længere behøver et udvalg, men er rimeligt selvkørende med generalsekretæren som ankerperson, har udvalget lovet at køre videre til lederkonferencen 6.-7. april 2019 har fundet sted. Temaet for lederkonferencen er ”Discipelskab”, stedet er lige som sidst Brandbjerg Højskole og hovedtaler bliver Carl Martin fra England.