Netværk for præstestuderende

23/05/2018

Der er pt. mindst 32 studerende på de to teologiske fakulteter i Aarhus og København, samt på Dansk Bibel Institut og Menighedsfakultetet med en frikirke-baggrund. Heraf er de seks fra en baptistmenighed og der er også studerende på 3K i Aarhus, som målrettet går efter at blive baptistpræster.
”Ingen af disse steder lærer de frikirke-teologi. Og det er et problem, hvis vi som kirkesamfund ønsker, at de med tiden skal blive baptistpræster,” siger generalsekretær Lone Møller-Hansen.
Henrik Holmgaard, præst i Bethelkirken i Aalborg, medlem af Tjeneste- og Uddannelsesudvalget og pt. i gang med et ph.d.-studie ved det teologiske baptist-center IBTSC i Amsterdam, har set den samme udfordring og også grebet den. Han har allerede haft kontakter rundt i frikirke-verdenen for at samle frikirkeledere og -undervisere omkring denne opgave. Ved ledelsesmødet 17. maj fik han opbakning af BaptistKirkens ledelse til at arbejde videre. Som minimum ønskes et netværk og undervisning af de studerende med baptistbaggrund.
”Men vi ønsker meget, at det kan blive til mere. Måske det i løbet af nogle år kan udvikle sig til et frikirkeligt studiecenter, som er en ressource for både studerende og lærere, og som kan trække på andre teologiske ressourcer fra det øvrige Skandinavien. Men det kræver, at andre frikirker også bakker op,” udtaler Lone Møller-Hansen og Henrik Holmgaard samstemmende.