Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Uddannelse af baptistpræster

I tråd med BaptistKirkens selvforståelse som en lægmandsbevægelse er der ingen formelle krav til uddannelse af baptistpræster. Det er hver enkelt menighed, der suverænt beslutter hvem de vil ansætte som deres præst. De fleste baptistpræster har dog en form for teologisk uddannelse med i bagagen.

Tidligere havde BaptistKirken sin egen præsteuddannelse, som indgik i et samarbejde med flere andre kirker i Skandinavien. I dag benytter vi både danske offentlige uddannelser, fx universiteternes teologiske uddannelser og den nye 3K-uddannelse, og internationale skoler, bl.a. Europæiske Baptisters seminarium i Amsterdam.