To ansættelser i Sæsing

16/01/2018

Kirken i Kulturcenter Vendsyssel kan nu ansætte to fuldtidsmedarbejdere. Det er BorgFonden, som har valgt at støtte menigheden økonomisk. Det første år betaler fonden 100%, andet år 80% af lønnen. Fonden støtter kirker, der tænker nyt, er innovative og er specielt interesseret i kirkecenteret i Sæsing, fordi man her prøver noget nyt med at koble sammenhæng mellem kirke og et kulturcenter.
Menigheden har besluttet at ansætte Henrik Søttrup i en halvtids stilling i den erhvervsdrivende fond, Kulturcenter Vendsyssel, og halv tid som administrator i menigheden. Det 2500 kvadratmeter store center åbnede for tre år siden. De seneste to år har Henrik arbejdet frivilligt med drift og udlejning. Der har været god vækst i arrangementerne, bl.a. til fester og koncerter, men grænsen for, hvad man kunne gøre ulønnet, var ved at være nået.
Menighedens forstander Erik Rugholm siger: ”Denne støtte er et kæmpe bønnesvar og Guds gave til os. Vi har haft som mål at få ansat en person til driften, men troet, at det først ville være muligt om seks-syv år. Vi er så taknemmelige for støtten fra fonden.”
Menigheden har ikke haft lønnet præst i 10 år og er nu i gang med missionsdrøftelser for at finde ud af, hvilke behov, der er størst, for den anden fuldtidsstilling.
Planen er, at omsætningen i centeret øges, således at menigheden og centeret efter to år kan fortsætte ansættelserne. Ligeledes har man sat et mål for øgede menighedsbidrag fra de 100 medlemmer.
Erik Rugholm fortsætter: ”Det var Guds ledelse, at vi sidste sommer tog kontakt til BorgFonden. Vi har søgt mange fonde… og pludselig fandt vi her åbne døre. Fondens ledelse har besøgt centeret og har grebet vores vision. En del af aftalen er, at menigheden løbende vil være i dialog med BorgFonden, som vil støtte med råd og vejledning i næste fase.”