Udtalelser omkring situationen i Israel og Gaza

23/05/2018

”Det er dybt bekymrende, at den langvarige konflikt mellem Israel og Palæstina nu i forbindelse med åbningen af den amerikanske ambassade i Jerusalem er eskaleret til en sådan grad, at mere end 50 mennesker er blevet slået ihjel i Gaza og mere end 1700 er blevet såret inden for de sidste dage.” Sådan skriver Danske Kirkers Råd til udenrigsminister Anders Samuelsen i en fælles udtalelse sammen med Det Mellemkirkelige Råd. Læs udtalelsen her.
Også baptister på både verdens- og europæisk plan har taget afstand fra udviklingen i Israel og Gaza. Her skriver bl.a. BWAs præsident Paul Msiza og den europæiske præsident Jenny Entrican:
”Vi tager afstand fra vold, uanset hvor det kommer fra, om det er militante grupper eller statssanktioneret undertrykkelse. Vold avler vold og leder til, at begge parter lever i konstant frygt for den anden. Dette kan ikke være vejen til en holdbar, retfærdig fred.”
Læs hele udtalelse fra BWA (Baptist World Alliance) og EBF (European Baptist Federation) her.