Værktøjskassen

Læs mere om værktøjskassen

Det bedste sted at finde oplysninger, materialer og ressourcer relevant for ansatte og frivillige.

Værktøjskassen indeholder masser af informationer som menighedsråd, kasserere, baptister i almindelighed, nysgerrige, andre kristne eller måske bare du kan bruge til noget fornuftigt.

Der er intet skjult for den almindelige læser om BaptistKirkens liv og lære, økonomiske forhold eller forhold i øvrigt.

Synes du alligevel, der mangler noget er du altid meget velkommen til at kontakte BaptistKirken.

Menighedsforsendelse 4. oktober 2017

Kære menigheder

Er jeres medlemmers data sikre?

Indskriver I medlemmernes data i en medlemsprotokol og bruger kladdehæfter til regnskabet? Nej, I bruger forskellige IT-programmer og databaser.
I maj 2018 træder en ny EU-persondataforordning i kraft, og da vi er ’religiøse organisationer’, er alle data, menighederne behandler, pr. definition personfølsomme! Det betyder, at I skal have styr på, hvordan I opbevarer og behandler data, da I ellers risikerer meget store bøder!
Data er fx navn, adresse, tlf.nr., mailadresse, og cpr.nr.

Ifølge forordningen skal I have en politik om bl.a.:

• hvilke data, I opbevarer, og hvor
  • hvilke retningslinjer har I for behandling af data
  • hvem kan se jeres data
  • hvordan/hvornår bliver data slettet

I skal bl.a. også have databehandleraftaler eller kontrakter med dem, I overgiver jeres data til (fx bank, Nets, mailprogram, bogføringsprogram ’i skyen’, Dataløn)

Forordningen gælder for alle – fra de største virksomheder til den lokale frimærkeklub! Justitsministeriet har lavet en række vejledninger, og der er også en på vej til foreninger, og ISOBRO laver også nogle skabeloner, men det er meget, meget vigtigt, at I allerede nu kommer i gang med dette arbejde.

Vi vil fra Sekretariatet forsøge at hjælpe, men det er jer, der skal gøre arbejdet!

ISOBRO arrangerer i samarbejde med FrikirkeNet nogle kursusaftner, i november i hhv. København, Kolding og Aalborg og i Nexø i januar, om forordningen, der er målrettet menigheder. Deltager I i dem, bliver I vejledt i, hvad I skal gøre for at opfylde de nye krav.
Vi kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er for jer at handle på dette og sørge for at få styr på jeres data. Derfor – send fx jeres leder/præst, administrator/sekretær, it-ansvarlig, børnekirkeleder med til kursusaftnerne, som I kan læse mere om i vedhæftede fil.

Læs også dagens nyhedsbrev

Får du det ikke direkte i indbakken, kan du tilmelde dig under ’Nyheder’ på den nye hjemmeside eller finde nyhedsbrevene her.

Mange hilsner
Gitte Elleby Jørgensen