Vand i Rubura

12/09/2018

I disse dage er BaptistKirkens tidligere missionær, Jørgen Johansen, i Rubura i Burundi for at assistere med det igangværende vandprojekt. Mens Jørgen har været der, er der blevet lukket kilder, der er lagt rigtig mange meter rør ned, der er restaureret og bygget vandtanke, og så er man gået i gang med at forberede den store tank uden for kirken til igen at kunne indeholde vand. Tanken er generelt i god stand, men er tæret et par steder, så planen er at fore den med en stor sæk. Det gøres ved at fjerne afstivning indvendigt og forstærke den udvendigt. Noget af det udstyr, der skal bruges, er sendt med container fra Danmark. Containeren er ankommet til Bujumbura, så nu arbejdes der på at få udstyret ud af tolden og sendt op til Rubura – og gerne inden Jørgen drager hjem onsdag i næste uge.
Som tidligere skrevet støttes projektet af Rotary, og Genbrug til Syd har betalt for containerforsendelsen. Rotary, Baptistkirken i Danmark og andre har bidraget til ambulance og indhold i containeren. Det er fortsat planen at vandforsyningen officielt indvies i uge 42 i oktober – blandt andet med deltagelse fra Danmark.
Ud over vandprojektet er der også gang i et landbrugsprojekt i Rubura, der skal hjælpe præsteskolen til økonomisk at hvile i sig selv. Der er brug for støtte til projekterne, og du kan hjælpe ved at sende en gave til konto 3201 10042879 eller MobilePay 2299 6483 mærket ’Rubura’.