Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Kirker, der virker

Projekt 5 - 2023

Kirker, der virker

Udsendte medarbejdere og udvikling af kirkesamfund i Burundi, Rwanda og Myanmar

BaptistKirken har altid lagt stor vægt på at hjælpe med at udvikle vores søsterkirkesamfund i Burundi, Rwanda og i Myanmar. På forskellig vis hjælper vi vores partnere med at være kirke for deres menigheder og medlemmer. I disse år er der særligt pres på kirkerne i Myanmar efter militærkuppet i 2021, hvor fx sundhedsvæsenet er helt i bund. Samtidigt oplever også kirkerne og kristne flere og flere forfølgelser. Vi forsøger sammen med herboende burmesere at hjælpe så godt vi kan med mindre indsatser.

Konkret vil vi støtte lokale medarbejderes uddannelse og støtte kirkerne i deres demokratiske processer og afholdelse af kurser, seminarer og lignende aktiviteter.

Derudover vil vi afsøge mulighederne for at sende missionærer ud til at hjælpe partnerne med nogle af de opgaver, de ikke kan løse alene. Vi arbejder på, at vi også fremover kan være repræsenteret i Burundi og Rwanda, men meget tyder på, at vi selv skal betale en større del af udgifterne, da vi ikke kan være sikre på ekstern støtte.

Partnerne:
I Burundi arbejder vi sammen med UEBB (Baptistkirken i Burundi) og det fælleskirkelige netværk, Dutabarane, der arbejder med forebyggelse af hiv og aids samt bekæmpelse af fattigdom. I Rwanda arbejder vi sammen med AEBR (Baptistkirken i Rwanda) og den uafhængige organisation LLCCM – ’Let the Little Children Come to Me’. I både Burundi og Rwanda arbejder vores partnere tæt sammen om projekter. I Myanmar arbejder vi sammen med MBC – Myanmar Baptist Convention, og to af de kirkesamfund de er paraplyorganisation for: Kachin Baptist Convention og Chin Baptist Convention.