Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
ecf509c082

Baptistkirken i Danmark har i en menneskealder arbejdet sammen med UEBR – det Baptistsamfund i Rwanda, som danske baptister har været medstiftere af, men grundet ledelsesmæssige uoverensstemmelser begyndte BaptistKirken i 2007 et samarbejde med AEBR – et andet stort baptistsamfund i Rwanda. AEBR har ca. 70.000 medlemmer i mere end 100 kirker.

Da samarbejdet stadig er relativt nyt har projekterne indtil nu været a7738e13f1tilsvarende små indtil for nylig. Du kan læse mere om de nuværende projekter i det nedenstående.

BaptistKirkens yngre medlemmer er også aktive i Rwanda, hvor Baptisternes Børne- og Ungdomsforbund har et partnerskab med AEBR Youth. Læs mere om det her.

Om Rwanda

Rwanda er et lille land i det centrale Afrika. Det grænser op til Uganda i nord, Tanzania mod øst, DR Congo i vest og Burundi i syd. Landets historie er stærkt præget af stridigheder mellem de to dominerende befolkningsgrupper, Hutu og Tutsi. Dette kulminerede i folkemordet i 1994.

I løbet af 100 dage i foråret 1994 blev omkring 800.000 rwandere – ud af en daværende befolkning på ca. 7 millioner – dræbt. Det fylder stadig meget i Rwanda i dag, i hverdagen, i forholdet til naboen og i løbet af de årlige sørgedage i april måned. Det er en begivenhed, som har haft og stadig har stor indflydelse på Rwanda og dets befolkning.

Rwanda opnåede selvstændighed fra Belgien 1. juli 1961. Første flerpartivalg siden 1994 blev afholdt i august 2003, hvor resultatet blev en sejr til Paul Kagame og RPF. Udenrigsministeriet sår dog tvivl om hvorvidt Rwanda egentlig er et demokratisk samfund da oppositionen både chikaneres og drives i eksil. De seneste år har regeringen dog indført en række politikker, som har sikret en øget vækst i landet samt hævet skatten som dermed giver flere penge til udbygning af infrastrukturen, gratis skolegang etc.

Landbrug er den primære indkomstkilde og beskæftiger ca. 80 % af befolkningen på landet. Mens Rwandas eksport tidligere bestod primært af the og kaffe, omfatter det nu desuden skind, tekstiler og specialkaffe. Rwanda gennemgår desuden en generel privatisering samtidig med, at det gøres en aktiv indsats for at tiltrække flere investeringer, både udenlandske og lokale.

Rwanda har altså siden 1994 gennemgået en stor udvikling på mange punkter; infrastrukturen er blevet væsentlig forbedret, skolegang er gratis og både kriminalitetsraten er lav. Landet klarer sig også relativt godt når det drejer sig om at minimere korruptionen. I 2013 er det listet som det 50. mindst korrupte land ud af 176. Til en sammenligning kan det nævnes, at Burundi tilsvarende er listet som nummer 165. Trods den positive udvikling er Rwanda stadig blandet verdens fattigste og en politisk stabilitet som der kan blive sat spørgsmålstegn ved.

Fakta om Rwanda

• Hovedstad: Kigali
  • Officielle sprog: Kinyarwanda, fransk og engelsk
  • Regeringsform: Republik