Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedForrige indlæg:
Sidst i oktober runder vi danske baptisters 185-års stiftelsesdag

23/10/2024

Den 30. oktober er det 185 år siden, den første danske baptistmenighed blev stiftet. De 11, der dannede ‘Daabsmenigheden i Kjøbenhavn’, blev døbt i Lersøen nord for København – de første søndag den 27. oktober. Når vi fejrer gudstjenester på søndag, er der altså god grund til at takke for vores pionérers tro og mod. Deres handlinger var ulovlige. Deres spædbørn blev tvangsdøbte. Deres ledere blev sat i fængsel. Først i 1849 blev det lovligt at være baptist i vores land.

Året 1839 synes langt borte. København havde dengang ca. 120.000 indbyggere. Det første damptog forlod byens nye banegård i 1847 og nåede helt til Roskilde! Først fem år senere begyndte planlægningen af byens udvikling på den anden side af Søerne, hvor Kristuskirken har ligget siden 1867. Men set i et andet perspektiv ligger 1839 kun 6-7 generationer bag os.
Da vi for ti år siden markerede 175-års-jubilæet i Lersøparken – hvor de første dåbshandlinger fandt sted – fik fotografen et glimt af tidens relativitet. På billedet ses til højre pastor Svend Ryding – en direkte efterkommer af spisevært P. E. Ryding, hos hvem menigheden havde et af dens skiftende mødesteder. Til venstre ses Ole Engel, der gennem mange år med stor flid har vedligeholdt mindestenen og forsynet stedet med information om dens historiske betydning. Mindestenen, der blev afsløret i 1964 ved 125-års-jubilæet, er en gave fra Spejderkorpset.