Træf Han Herred besøgte Brovst Baptistkirke

19/06/2024

Lørdag 15. juni havde Brovst Baptistkirke besøg af 42 glade mennesker fra Træf Han Herred – et årligt møde for lokale slægtsforskere.
”Vi var meget glade for, at de i år begyndte deres dag hos os, og at vi fik anledning til at vise vores dejlige kirke frem”, udtaler Asger Hylleberg. Han fortalte gæsterne om baptisternes tro og lære, samt om kirkens og menighedens historie, der begyndte allerede i 1840’erne, før grundloven i 1849 indførte religionsfrihed. Derfor indledte Asger sit foredrag med en omtale af Grundtvigs tid og dermed tiden op til Grundlov og religionsfrihed – ti år efter at de første baptister ulovligt i 1839 havde dannet Danmarks første frikirke.
Brovst Baptistkirke blev gennemgribende renoveret i forbindelse med kirkens 100-års fødselsdag i 2012. ”Dengang blev menigheden kontaktet af en af redaktørerne af Han Herred Bogen, Eigil Bodilsen, som opfordrede os til at skrive årets kirkehistorie til Han Herred Bogen 2014, hvad vi naturligvis gjorde. Det blev en artikel på 25 sider”, slutter Asger Hylleberg.