Det mest spændende møde, Lone ikke deltog i

17/07/2024

Baptist World Alliance, BWA, holdt sit årlige møde i Lagos i Nigeria. Naturligt nok var de fleste af de godt 300 deltagere fra Afrika. Lone Møller-Hansen, som er BaptistKirkens repræsentant i BWA, havde som mange andre valgt at følge årsmødet online. Et valg, som blev truffet tidligt i foråret af sikkerhedsmæssige årsager.
Undervejs i sidste uge fortrød hun lidt, for det viste sig at blive et ret vigtigt møde. Dels er hun formand for BWAs HR-udvalg og dermed chef for generalsekretæren. Og det viste sig, at hans genvalg skulle finde sted i år og ikke næste år, som ellers planlagt. Det måtte næstformanden i HR-udvalget, John Beasy fra Australien, i stedet tage sig af. Det blev enstemmigt vedtaget både af ledelsen i BWA og af generalforsamlingen, at Elijah Brown fortsat skal være generalsekretær i hvert fald de næste seks år.
Dels har Lone deltaget i en arbejdsgruppe, som fremlagte den anden meget vigtige beslutning, som er typisk for os baptister. Igennem fire år har der været en proces, som lidt har lignet vores proces Genstart2025. Den blev afsluttet i Lagos – igen med en enstemmig vedtagelse af ny formålsparagraf og vedtægter.
Så næste år, hvor der er verdenskonference i Brisbane i Australien – overvej lige, om ikke du skal være med dér – vil en ny struktur være trådt i kraft. Der vil bl.a. opstå noget, der ligner et forretningsudvalg, som skal bistå generalsekretæren i det daglige arbejde. Det har der ikke været tidligere. ”Ændringerne håber vi vil sikre en større sammenhængskraft og engagement på tværs af landegrænser,” siger Lone.
Endelig er der vedtaget en storstilet missions-plan, som skal kulminere i 2033. Den hedder Acts2033, fordi den tager udgangspunkt i Apostlenes Gerninger 2:42-47. I 2033 er det 2000 år siden, at Jesus døde og den kristne kirke opstod. Det kommer der meget mere om senere, for det er tanken, at det skal involvere baptister over hele verden.
Ved årsmødet blev der optaget 13 nye medlemskirker eller -organisationer i BWA, som nu tæller 266 medlemmer fordelt på 134 af verdens 195 lande. I alt er der 51 mio. baptister repræsenteret i BWA.