Fødevareproduktion og træning af unge mødre

13/12/2023

BaptistKirkens udsendte, Lise Emming, skriver fra Burundi/Rwanda:
Det har været en god og travl periode de sidste uger, selvom alt kompliceres af store problemer med at skaffe brændstof i Burundi. Heldigvis har jeg haft bilen fra Rwanda med fuld tank de sidste 10 dage, så jeg har kunnet komme rundt.
Dukore-projektet med landbrug og fødevaresikkerhed er nu i sin afsluttende fase, så evalueringen af projektet er i fuld gang. Der laves interviews med lokale myndigheder, med medarbejdere og ikke mindst målgruppen i projektet for at se, hvilke indsatser der har virket. Projektmedarbejderne får stor ros for samarbejdet med de lokale myndigheder og med landbrugsministeriet. Og i Gatara kommune hørte vi, at de nu ligger i top i forhold til høstudbytte på grund af de nye dyrkningsmetoder. Fx er man i majshøst gået fra 30 tons det første år til 97 tons i år.
Men vigtigst af alt er det, at målgruppen oplever, at de har mere mad, at de har lært at dyrke egne grønsager i køkkenhaver i stedet for at skulle købe dem på markedet, og at deres små husdyr, de har fået i projektet, trives og er med til at give vigtig gødning til marker og køkkenhaver.
I Butare besøgte jeg tirsdag de unge mødre, som lærer at sy eller flette hår. På syholdet var det nogle meget stolte unge damer, der viste deres skjorter og nederdele frem. Og i dag var de ved at lære den svære kunst at sy shorts og bukser.
På “hairdressing-holdet” var en gruppe i gang med snoninger, og andre var ved at lære at flette små franske fletninger. Nogle af dem er allerede så dygtige, at de er begyndt at tjene lidt penge ved at flette hår på kvinder, der hvor de bor. De sender glade julehilsner hjem til jer i Danmark – ikke mindst til Bethelkirken, som har støttet denne del af projektet.
Læs også Lises december-nyhedsbrev.