For 80 år siden

04/10/2023

I disse dage markerer vi, at de danske jøder blev interneret af nazisterne for 80 år siden i oktober 1943. Det udløste som bekendt en storstilet redningsaktion, hvor ca. 7.000 danske jøder blev sendt over Øresund til sikkerhed i Sverige. For to år siden skrev Bent Hylleberg en kronik, hvori han påviste, at biskop Hans Fuglsang Damgaards berømte ’Hyrdebrev’ også blev oplæst i baptistkirkerne. Det medvirkede til, at mange baptister støttede den ulovlige redningsaktion med store pengebeløb, men også med at transportere jøderne frem til bådene.

I år glæder det ganske givet mange, at der nu kommer en dokumentarfilm om biskop Fuglsang-Damgaard. Med den stigende antisemitisme er der god grund til at omtale denne begivenhed – og på den baggrund reflektere over synet på jødernes vilkår i Danmark i dag. Filmen vises på DR2 i aften, den 4. oktober. Læs også kronikken om Hyrdebrevet: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/hyrdebrevet-skulle-ogsaa-have-vaeret-fra-frikirkerne.