Missionsrejse i Vietnam

06/06/2024

Erik Løvind Andersen, præst i Baptistkirken Sindal, var i sidste måned sammen med Blung Dieu fra Slagelse Baptist Menighed på en missionsrejse i Vietnam, hvor danske baptister tilbage i 00’erne havde et samarbejde med de lokale baptister. De deltog bl.a. i indvielsen af en stor ny kirke i Binh Long. Erik fortæller:
”Det var større og stærkere, end jeg havde forestillet mig. Det var nærmest som at opleve en fortsættelse af pinseevangeliet i Apostlenes Gerninger kapitel 2. En fantastisk oplevelse med 2.000 festklædte kirkegængere og store kor på omkring 180 sangere + orkestre – både til indvielsen 3/5 og gudstjenesten 5/5. Blung gav en stor blomsterdekoration med flotte røde blomster som en hilsen fra danske baptister.
Det er en menighed på omkring 60.000 medlemmer med 100 mødesteder. Nabomenigheden er på samme størrelse. Jeg blev bedt om at prædike med Blung Dieu som tolk, både i den store kirke og nogle af de andre. Det var stort for mig at være med i deres fællesskab, hvor hele landsbyer kommer til tro. Mødet med deres præster, sammenholdet og samtalerne med dem gjorde et stort indtryk på mig. Det gælder især deres gamle præst Huynh, der efter 13 år i fængsel har gjort en enestående missionsindsats. Ja, han er faktisk på alder med mig! Tænk at det, der skete for den første kristne menighed, det sker også i dag – bl.a. i det kommunistisk styrede Vietnam.”