Nyt projekt i Burundi

19/06/2024

Center for Kirkeligt Udviklingssamarbejde (CKU) har netop bevilliget et nyt projekt til Burundi. Projektet skal sikre, at dødeligheden falder blandt mere end 11.000 børn under 5 år i og omkring Musema. Børnedødeligheden er høj i området, hvor ca. 65 % af alle børn under 5 år er enten under- eller fejlernæret. Projekt er 3-årigt og afvikles i samarbejde med Baptistkirken i Burundi – UEBB. Vi har fået bevilliget 1 million kr., og dertil har DBSU lagt yderligere 250.000 kr. i støtte. I projektet undervises der i generel sundhed og ernæring, og der etableres 70 omsorgsgrupper ud fra kirkerne i området primært med frivillige kvinder, der trænes til at lære fra sig.
”Lige nu er fødevaresikkerheden under pres i Burundi”, fortæller missionssekretær Morten Kofoed, ”og det går især ud over børnene, så projektet kommer virkeligt på et godt tidspunkt.”
Udover de mange børn, involveres også deres familier, lokalsamfund, myndigheder og sundhedspersonale på sundhedsklinikker i området og ikke mindst hospitalet i Musema.