På besøg i Mizoram

13/12/2023

Missionssekretær Morten Kofoed har sammen med Moses Peng, fra BaptistKirkens ledelse og Chin Christian Association – Denmark (CCA-DK) samt Zung Lian Mang Hlawn Ceu, formand for CCA-DK, besøgt en række Chin flygtningelejre i den indiske delstat Mizoram, der grænser op til Chin Staten i Myanmar. Der er cirka 70.000 burmesiske flygtninge i Indien.
Gennem den lokale partner – Chin Health Organisation (CHO), tilbydes flygtningene i lejrene basal sundhedsassistance. CHOs læger og sygeplejersker besøger jævnligt lejrene, der ofte ligger i svært tilgængelige områder. Der er tale om små lejre eller landsbyer med mellem 100 og 400 flygtninge. CHO har netop overstået en større vaccinationskampagne blandt børn og ellers hjælper de gravide, nye mødre og andre med almindelige sundhedscheck og sender dem evt. videre til lokale hospitaler, der dog koster penge.
CHO laver lignende arbejde ind i Chin Staten, hvor de har 17 mobile teams, der assisterer de mange uden adgang til sundhedstilbud.
Vi havde fået foræret en del briller, som vi havde med, og de bragte lykke blandt især de ældre, der havde svært ved at læse i en bog.
Besøget bød også på møder med Pastor John, der gæstede Sommerstævnet i juli samt gudstjeneste i hans kirke i byen Lawngtlai. Moses og Zung bliver i Mizoram frem til lørdag, mens Morten onsdag lander i Yangon i Myanmar.
Læs mere om hjælpearbejdet i artiklen ’Sundhedsarbejde i Myanmar’, som var med i baptist.dk nr. 4, 2023.