Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Uddannelse for alle

Projekt 4 - 2023

Uddannelse for alle

Skolegang til især piger og kvinder samt spare- og lånegrupper

FNs verdensmål nummer 4 og 5 handler om uddannelse og ligestilling. Det bakker vi op om i vores projekter og har derfor fokus på børns skolegang og kvinders rettigheder. Det er der god grund til. Børn er nogle af de mest udsatte i Burundi og Rwanda. Samtidigt ved vi, at uddannelse er vejen til udvikling, og at kvinder spiller en stor rolle i udviklingen. De senere år har vi hjulpet mange børn med skolegang, og deres familier med at få en indtægt, så børnenes skolegang kan fortsætte, når projektstøtten ophører. Når der skal prioriteres i de fattige familier i Afrika, er det oftest pigerne, der står tilbage uden tilbud om uddannelse. I samarbejde med baptistkirken i Burundi har vi derfor med ’Alfabetiseringsprojektet’ hjulpet især kvinder til at lære at læse, skrive og regne. Vi starter 5. fase op i 2023, og vil nå yderligere 3.600 personer – heraf 2.900 kvinder. Oveni har vi også tilbudt deltagerne medlemskab af en spare- og lånegruppe. Det har været med til at sikre deltagerne en mere stabil økonomisk situation hen over året, og har reduceret perioderne med sult eller få måltider.

Arbejdet hos den udsatte befolkningsgruppe Batwa fortsætter vi med. Mange er blevet hjulpet, men behovene er fortsat store. I de kommende år ønsker vi at støtte dem yderligere med både huse og husdyr og udvikle deres muligheder for indtægter i form af andre landbrugsaktiviteter. Arbejdet støttes også af mange private givere, men der er brug for yderligere hjælp, hvis vi skal give disse mennesker et værdigt liv.

En anden gruppe, som må kæmpe for rettigheder, er unge enlige mødre. De ekskluderes ofte fra menigheden, og vores projekt YSM – Young Single Mothers – støtter derfor 300 unge ugifte mødre med undervisning og aktiviteter, og hjælper dem i gang med at skabe en levevej. Samtidig forsøger projektet at påvirke omgivelsernes syn på kvinderne, så de bliver accepteret og inkluderet i lokalsamfundets fællesskaber.

I mange år har vi inkluderet spare- og lånegrupper i projekterne i både Burundi og Rwanda. Det vil vi gerne fortsætte med, da vi kan se det stiller familierne bedre økonomisk og øger sammenhængskraften i familier, lokalsamfund og menigheder. Desuden vil vi gerne støtte ungdoms- og kvindeafdelingerne i vores samarbejdskirker. Disse afdelinger gør et stort stykke arbejde og ofte med ganske få midler.