Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedForrige indlæg:

Vi brænder ikke flag – Vi taler sammen!

26/07/2024

Af Christian Bylund, næstformand, og Vibeke Dalsgaard, formand

Efter en uge med grin, slushice, god musik og ikke mindst inspirerende talere, endte stævnets sidste dag i en meget mere deprimerende tone. Købnerkirkens prideflag blev brændt, og der blev begået hærværk mod inventaret i kirkens fællestelt. Dette er totalt uacceptabelt, og vi vil som ledelse tage kraftigt afstand fra handlingerne såvel som tankerne bag.

At være i et kirkesamfund som vores med stor bredde og forskellighed skaber gnidninger, både teologisk og spirituelt. Sådan er det, og det er godt. Men hvad der ikke er godt, er når teologisk forskellighed resulterer i had og afstumpede handlinger. Det er bestemt ikke acceptabelt. Det er forkert, det er ulovligt, og ikke mindst er det slet ikke kristent!

Vi vil derfor på det kraftigste pointere, at det ikke er sådan, vi er sammen. Der skal være plads til forskellighed. Denne form for handling gør det usikkert at være LGBT+ person på stævnet, en gruppe som allerede har det svært i mange kirkelige sammenhænge. Men sådan skal det ikke være hos os!

Had og afstumpede handlinger forhindrer os i at være i dialog og samtale. Det gør det svært at være Guds barn på stævnet!

Vi håber, at I som kirker vil tage en snak derhjemme om, hvordan man er sammen, ellers er det ikke muligt at lave fælles stævner på tværs af vores forskelligheder.

Baptistkirken i Danmark anerkender stævneudvalgets sidste meddelelse til sommerstævnet om afbrænding af flag og hærværk.