Bøn for Irland, Storbritannien – og nødhjælpsnetværk

04/03/2020

Der er ikke noget baptistsamfund i Irland, men et netværk, som til gengæld har eksisteret siden BWA, Baptisternes Verdens Alliance blev dannet i 1905 og var med ved den anledning.
I Storbritannien er der til gengæld tre kirkesamfund, Det store er Baptist Union of Great Britain, der tæller 1940 kirker og knap 116.000 medlemmer. Så er der 158 baptistkirker i Skotland, med i alt knap 11.000 medlemmer og i Wales er der 340 kirker med godt 9.000 medlemmer.
De beder om forbøn for konsekvenserne af Brexit, og for generalsekretæren for de europæiske baptister, Tony Peck, der bor i England.
BMS World Mission, som ligeledes er engelsk, er en drivende kraft i det nye netværk omkring nødhjælp, Baptist World Alliance Forum for Aid and Development (BFAD). Igennem BFAD kan baptisters mission- og nødhjælpsorganisationer koordinere indsatsen ved f.eks. oversvømmelser, så ressourcerne bruges bedst muligt og de ikke konkurrerer mod hinanden.
Se BWAs forbøns-mail i denne uge her.