BWA frygter religiøs forfølgelse i Bolivia

24/01/2018

Baptisternes Verdens Alliance, BWA, har sammen med en række andre kirker protesteret over en ny lov, der netop er vedtaget i Bolivia. Man frygter, at den nye lov vil gøre det forbudt at invitere mennesker med i kirke og ulovligt at holde offentlige gudstjenester.
Som det er baptistisk tradition er det dog ikke kun af bekymring for vores egne kirker og medlemmer, men for alle religiøse retninger.
Bolivia har grundlovssikret religionsfrihed, og det er den, den nye BWA generalsekretær Elijah Brown frygter er truet. Loven erklærer, at alle som ”transporterer, frihedsberøver eller huser mennesker med det formål at rekruttere dem til at tage del i en væbnet konflikt eller religiøs organisation vil blive idømt mellem syv og 12 års fængsel.”
”Den bolivianske lov ser ud til at afspejle den universelle frygt for religion, som også ses i det, vi i Danmark kalder Imam-lovene,” siger BaptistKirkens generalsekretær Lone Møller-Hansen.
BWA har tilbudt at rådgive den bolivianske regering. Der er to baptist-kirkesamfund i Bolivia, der er medlemmer af BWA og de tæller i alt 50.000 mennesker i 300 kirker.