Field visits og besøg fra Danmark

07/06/2023

Lise Emming fortæller fra Burundi: ”Søndag aften fik jeg besøg af en ven fra Danmark, som skal med mig på arbejde den næste uges tid.
Allerede mandag morgen fik hun lov at opleve hverdagen med alle dens udfordringer, da vores planlagte field visit i Bubanza distrikt blev forsinket to timer på grund af bilproblemer og manglende brændstof. Heldigvis kom Dutabarane os til undsætning, og vi kunne drage afsted i deres landcruiser. Efter knap tre timers kørsel på usandsynlig dårlige veje nåede vi til Mataba og derefter Shango, hvor vi besøgte kvindegrupper i menigheden og hørte om deres VSLA (spare- og lånegrupper) og small business.
Tirsdag besøgte vi to kirker i projektet CCMP – Church and Community Mobilization Process. Projektet styres egentlig direkte af Center for Kirkeligt Udviklingssamarbejde (tidligere Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling), men det styres hernede af Baptistkirken i Burundi. Vi besøgte en baptistkirke og en kvæker-kirke, hvor vi hørte opmuntrende vidnesbyrd om, hvordan både kirken og folk i lokalsamfundet oplevede store forandringer i deres liv på grund af projektet.”
Elijah i Murengeza fortalte: “Når kirken transformeres, transformeres også lokalsamfundet omkring den. Før var vi folk uden håb. Vi kunne ikke se, hvordan vi kunne ændre noget for os selv. Vi forstod ikke meningen med at introducere VSLA, men nu kan vi se, hvor meget det ændrer vores liv. Vi har lært at se de ressourcer, vi har her i og omkring kirken. Vores forstand er vores største rigdom! Nu har vi marker, små husdyr, køkkenhaver mm, og den udvikling handler mest om en ændring i vores måde at se os selv på.”
Læs mere på Facebook, hvor også Joseline fra Kibuye fortæller, hvad deltagelse i projektet har betydet for hende.