Generalsekretær Torben Andersen fremrykker sin pensionering

03/04/2024

”På grund af helbredsmæssige udfordringer har jeg besluttet at fremrykke tidspunktet for, hvornår jeg går på pension og derved afslutter tjenesten som generalsekretær i Baptistkirken i Danmark,” udtaler Torben Andersen. ”Den oprindelige plan var, at det skulle ske i sommeren 2025, men nu bliver det engang efter sommerstævnet i år. Tidspunktet aftales nærmere med ledelsen. Med to efterårssæsoner med to forskellige operationer, som begge har krævet efterbehandlinger og fremadrettede kontrolundersøgelser, har det været svært at genvinde kræfterne fuldt ud og det overskud, som med rette kan forventes til et job som mit. Jeg finder dog opgaverne spændende, meningsfyldte og glæder mig over et godt samarbejde med kolleger, ledelse og de arbejdsrelationer, der hører med. Det er også vigtigt for mig at sige, at jeg ellers har det godt og ikke er alvorlig syg. Jeg tænker fortsat at stille mig til rådighed for prædikentjeneste ved gudstjenester, hvor det måtte ønskes, så langt tiden og kræfterne rækker.”

Ledelsen blev orienteret om Torbens beslutning først i marts og er allerede i gang med overvejelser om en kommende stillingsbeskrivelse for en ny generalsekretær. Vibeke Dalsgaard, formand for BaptistKirken udtaler: ”Vi har i ledelsen modtaget Torben Andersens beslutning om at fremrykke sin pensionering – ikke med glæde – men med stor forståelse i den givne situation. Vi vil gerne takke Torben for det store arbejde, han har lagt gennem årene for Baptistkirken i Danmark. Ledelsen har lige nu mange overvejelser om generalsekretærfunktionen og vil i god tid, inden Torben slutter sit virke, dele vores tanker om fremtiden med menighederne”.