I kvindernes tegn

28/06/2023

Onsdag til fredag i forrige uge stod i kvindernes tegn, da Lise Emming Weber-Hansen, BaptistKirkens udsendte til Afrika, var med på besøg og til træning i Tinyuka-projektet i Rwanda.
Tinyuka-projektet arbejder primært med ledertræning af omkring 70 kvinder kombineret med andre aktiviteter, som f.eks. spare-lånegrupper. Lise skriver:
”Jeg var først på besøg i tre af de spare-lånegrupper, som er oprettet i projektet. Hver gruppe har en leder, en sekretær, en kasse-ansvarlig, to tællere og tre nøgleholdere. Først indbetales 100 frw pr. person til deres sociale fond, som bruges til hjælp til medlemmer, der er syge el lign. Herefter indbetales spare-andelene. Her er én andel 200 frw og hver kan indbetale en-fem andele pr. gang. Andelene stemples omhyggeligt i sparebogen, som så gemmes i kassen til næste gang. Møder man ikke op, får man en bøde, hvis man ikke har givet besked i forvejen. Bøden kommer også i deres sociale fond. Efter spare-delen tager de en gang om måneden stilling til låneansøgninger. Det er opmuntrende at høre deres fortællinger om, hvordan lån og penge fra den årlige overskudsdeling hjælper dem til bedre levevilkår.
Derefter var der træning for 34 kvinder. Træningen foregik i Baptistkirken i Kayonza. Denne gang var temaerne: ’At gå med Gud i svære perioder’, ’Helligåndens rolle i vores liv’ samt ’Hvordan bruger jeg det, jeg har lært, når jeg vender tilbage til min egen kirke?’
Det var to intense dage, hvor der blev delt, talt og grædt, men der var absolut også plads til sang og dans og gode grin undervejs.”