Jan Kornholt ansættes af BaptistKirken

25/09/2019

Jan Kornholt ansættes i BaptistKirken som menighedsudvikler fra 1. november. Jan er præst i Købnerkirken og har tidligere været generalsekretær i BaptistKirken (2002-10), ligesom han har været formand for hjemmemissionsudvalget, da der eksisterede et sådant. Han har også været præst i Korskirken i Herlev, Vrå, Tølløse og Holbæk, så han er en af dem, der kender BaptistKirken bedst. Han er selv kendt som innovativ og inspirerende med en evne til at give menigheder nyt mod.
Formålet med ansættelsen af Jan er at styrke de lokale menigheder ved at tilbyde inspiration, rådgivning og hjælp til at udvikle menigheden og dens missionsarbejde. Jan kan fx tilbyde undervisning og foredrag, samtaler og rådgivning for ledere og præster, ’workshops’ med bl.a. udarbejdelse af visioner og strategier og formidling af andre ressourcer, som kan udvikle menigheden. På LK2 i Vejle den 16. november bliver tilbuddet præsenteret for menighederne. Han vil være klar til at besøge menigheder efter nytår.
Hans ansættelse er på 20 pct. Købnerkirken har på et menighedsmøde godkendt ansættelsen og BaptistKirken frikøber Jan til tjenesten. BaptistKirken og Købnerkirken forhandler om de sidste detaljer.
Formand Per Beck siger: ”En central opgave for BaptistKirkens ledelse er at understøtte menighedernes arbejde bedst muligt. Baptistmenigheder er forskellige og derfor er relevante tilbud til menighederne også forskellige. Vi har nu ud over generalsekretærens tjeneste, hvor menighedskontakten har en vigtig plads, også Innovativ Kirke og Jan Kornholts tjeneste som stærke tilbud til menighederne.
Jeg er meget glad for, at det nu er lykkes at stille denne palet af tilbud til rådighed for menighederne, og håber, at det vil styrke menighedernes liv og virke fremadrettet.”
Det er arvemidler, der har gjort ansættelsen mulig.