Kirkelukninger i Rwanda

02/10/2024

Missionssekretær Morten Kofoed har tilbragt nogle gode dage i Rwanda med møder med vores partnere og tilsyn med vores projekter. Morten har bl.a. besøgt projektet, der hjælper de unge enlige mødre i Butare. ”Det er virkeligt fantastisk at se den udvikling, de unge kvinder har været igennem siden begyndelsen”, fortæller Morten og fortsætter: ”Jeg møder nu unge selvstændige og målrettede kvinder, der vil klare sig selv, og nogle af dem er tilmed blevet gift og har stiftet familie”. Også relationerne til forældre, kirke og lokalsamfund er blevet bedre.
Et af de helt store temaer, er de mange kirkelukninger alle kirker har oplevet. Kun 49 af AEBRs over 280 kirker er åbne for tiden.
Rwandas parlament vedtog i 2018 en ny kirkelov, hvor der blev stillet krav til uddannelsesniveau hos præster og ledelse samt til kirkernes standard. Kravene er dog gradueret i forhold til, om de ligger i større byer eller ude på landet. Kravene spænder fra ordentlige toiletforhold, adgangsmuligheder for handicappede og flisebelagte parkeringspladser til de mere eksotiske i form af ’pæne haver’ foran kirken og lyddæmpende foranstaltninger og udluftning. Pga. Corona blev der lempet på håndhævelsen, og perioden, hvor tingene skulle være på plads, blev forlænget. Men nu bliver det altså håndhævet og kirkerne lukket. I baptistkirken er de gået i gang med klargøringen af deres kirker, og over 50 venter nu på myndighedernes tilladelse til at genåbne. Vi forsøger at hjælpe dem, så godt vi kan. Du kan også støtte med et beløb på MobilePay 911 118 eller konto 3201 10042879 mærket ’Kirker i Rwanda’.