Mere Afrikanyt

29/11/2023

”En travl uge med undervisning af nuværende og kommende præster og deres hustruer kulminerede i søndags med en storslået ordinationsfest på grunden ved kirken i Ngagara i Bujumbura. Der var så mange gæster, at der var lejet pavilloner, stole osv., så vi kunne være udenfor. Vi var flere tusinde fra nær og fjern.
Det var et virkelig veltilrettelagt arrangement og trods en del regn gik alt efter planen – selv tidsplanen holdt. Der var taler fra særligt indbudte blandt andet mig og formanden for CNEB – sammenslutningen af kirkesamfund i Burundi”, fortæller Lise Emming Weber-Hansen og fortsætter:
”Jeg bragte hilsner fra BaptistKirken og Kvindenetværket til præsterne og deres fruer, og selve hovedtalen blev holdt af formanden for Burundis senat. Han er metodist og holdt en morsom og levende prædiken med dans og sang undervejs.
De nye præstefruer strålede i deres nye ens kjoler skænket af Kvindenetværket. Der var stor glæde, da de blev delt ud i fredags! BaptistKirken har også bidraget til arrangementet blandt andet med gaver til tre afgående præster, som hver fik en hat, en stok og en lille økonomisk gave. Højdepunktet var absolut, da de nye præster kom gående ind til ordinationsceremonien iført deres nye blå præsteskjorter m hvid flip. Jeg fik en klump i halsen, for det var både flot og rørende. Hver præst modtog certifikat på, at de nu er præster, og de modtog hver en flot bibel og salmebog som gave. Derefter knælede de med deres hustruer bag sig og med præster fra UEBB foran sig, som lagde hænder på dem og bad for dem.
Jeg var ikke den eneste ’dansker’ til ordinationen. Gilbert Rukundo og hans hustru var kommet fra Danmark for at være med.
For Baptistkirken i Burundi var det virkelig en helt særlig dag, og jeg var glad og stolt over at trække i festkjolen, Imvutano, og få lov til repræsentere Baptistkirken i Danmark.”