Mere landbrug i Burundi

24/05/2017

Baptistkirken i Danmark har netop fået bevilliget knap 2,5 mio. kr. til et nyt Danida-finansieret projekt fra Civilsamfund i Udvikling (CISU). Projektet skal forbedre fødevaresikkerheden for 5.040 husstande eller knapt 30.000 personer i to områder i Bubanza-provinsen i det vestlige Burundi. Foruden forbedrede dyrkningsmetoder og træning i husdyrhold efter den såkaldte RIPAT-metode, er spare- og lånegrupper også en vigtig del af projektet. Projektet er toårigt og aktiviteterne startes henover sommeren.
”Vi er utroligt glade for, at vi har fået endnu et projekt i hus, der kan forbedre vilkårene for nogle af de mange fattige bønder i Burundi”, fortæller sekretær for international mission Morten Kofoed og fortsætter: ”Vi har nu fem projekter i Burundi og Rwanda med fokus på forbedrede landbrugsmetoder og spare- og lånegrupper, så vi hjælper rigtigt mange, gennem disse vigtige projekter”.
Også BaptistKirkens formand Bent Hylleberg udtrykker glæde over, at vi kan samarbejde på dette område. ”Særdeles flot. Det glæder os – og vi glæder os på afrikanernes vegne”, siger han.