Opbrud – og hvad så?

24/05/2017

Det danske sprog har fået et nyt ord: Disruption. Og regeringen har nedsat et disruptionråd. Befolkningerne er i skred, i opbrud. De nye medier skaber tusindvis af ’følgere’ på kort tid, mens organisationer, der tæller medlemmer, står i stampe. Vi så det fx med ’Venligboerne’. Og igen i det franske valg, hvor En Marche-bevægelsen vandt valget; først derpå må den organisere sig. Hvad betyder sådanne opbrud i tiden for traditionelle menigheder og kirkesamfund?
Det spørgsmål var på dagsordenen, da BaptistKirkens ledelse sidste onsdag mødtes i ’Den lille tænketank’, hvor Mads Lindholm og Poul Asger Beck udfordrede os. Vi blev mindet om, at der alle dage har været disruption i kirkens historie. Guds folk er på vandring, en marche. De kristne blev kaldt Vejen. Sidder vi mere fast i forældede strukturer end godt er, når befolkningen rundt om os bryder op og følger andre mønstre?
BaptistKirkens formand, Bent Hylleberg, siger: ”Dette opbrud er et vilkår. Vilkår skal man aldrig lukke øjnene for. De skal italesættes. Og når ny indsigt er opnået, skal der handles. På LK2 i Vejle 18. november vil vi sætte folkets opbrud i centrum – og drøfte, hvordan kirkens mission kan forme sig, så folk og kirke mødes. Sæt kryds i kalenderen allerede nu!”