Mindeord om Aksel Højris

09/08/2017

Lørdag 29. juli døde Aksel Højris på Plejehjemmet Havbakken i Tornby. Aksel blev 92 år, og familie og venner ser tilbage på et indholdsrigt liv. Aksel kunne med sine sjove bemærkninger sætte sit positive præg på enhver situation.
Aksel blev i 1958 gift med Gunde og sammen byggede de huse. I 1967 var han bygningsansvarlig på Ungdomshuset i Hirtshals, som er en del af Hjørring Baptistkirke. Det blev indviet i november 1967. Søndagen efter var der udsendelsesgudstjeneste i Hjørring Baptistkirke, og få dage senere landede Aksel og Gunde i Rwanda, hvor opgaven lød på at bygge skoler. Lidt kirkebyggeri, og bro-arbejde var også blandt opgaverne.
Aksel og Gunde var udsendt af Det danske Baptistsamfund og blev aflønnet af Danida. Syv år arbejdede de i Rwanda, inden turen gik tilbage til Horne. Herefter fik Aksel helbredsmæssige problemer, og han kom ikke til at bygge flere huse. Til gengæld lærte han sig at lave mad og passe hus. Ungdomshuset i Hirtshals blev igen en central del af Aksels liv. Han var søndagsskolelærer, klub-medarbejder, og senere var der “Friaftenerne”, hvor han trak et stort læs med madlavning, ofte til 60-70 mennesker.
Aksel var også med i “Gideonitterne” og har formidlet Det nye Testamente til utallige børn og voksne på skoler, sygehuse, hoteller og i fængsler.
Mange nationaliteter er gået gennem Aksel og Gundes hjem i Horne. Helt tilbage i 60’erne var det Edward fra Burundi, der boede hos dem i en årrække. Efter hjemkomsten fra Rwanda i Afrika, var det flygtninge fra Vietnam, Burma, og flere forskellige afrikanske lande, som dørene blev åbnet for.
150 var med til at tage afsked med Aksel ved hans bisættelse. Han efterlader sig sin kone Gunde, døtrene Bodil, Bente og Birte samt fire børnebørn og to oldebørn.