Morten Kofoed besøger Mor-barn projekt i Musema

09/10/2024

Missionssekretær Morten Kofoed har på sin tur til Burundi været i Musema i det nordlige Burundi. I Musema er der gang i den for tiden, fortæller han: ”Udover en stor og levende menighed, Batwa-projekt og børneprojekt, har Burundis baptistsamfund, UEBB, for to måneder siden startet aktiviteterne i Mor-Barn projektet”. Projektet skal hjælpe mere 12.000 børn under 5 år og deres familier til bedre sundhed, bedre ernæring og i det hele taget et bedre liv! Dødeligheden for netop børn under 5 år er utrolig høj, og det gør vi altså noget ved nu! Der uddannes såkaldte ’Lysmødre’, der besøger familierne og lærer dem fx at tilberede næringsrige måltider af de råvarer, der er til stede i lokalsamfundet. Det kan lyde banalt, men ændring af spisevaner er også på de breddegrader vanskelige.
Morten besøgte også Batwa-landsbyerne både ved Musema og tæt på Rubura. Her er man gået i gang med at hjælpe endnu en landsby. Der er blevet etableret vandforsyning, og nu er man gået i gang med at bygge huse, og de ihærdige medarbejdere underviser i både sundhed og landbrugsmetoder. Under besøget blev hele tre huse navngivet, da en glad giver havde støttet projektet. Det kan man se mere om her: https://www.facebook.com/groups/1064916223715850.
Til sidst besøgte Morten en lejr for internt fordrevne, hvor vi med nødhjælpsmidler fra Danida har kunnet hjælpe godt 1.500 familier med mad og andre basale fornødenheder i cirka en måned. I alt er mere end 6.000 familier fordrevet fra deres landsbyer pga. oversvømmelser forårsaget af store regnmængder og en stigende vandstand i den store Tanganyika sø. Glæden over hjælpen var stor, men behovene er desværre fortsat store og det har lange udsigter, inden de kan vende hjem eller få tildelt et nyt sted at bo.
Vil du støtte nogen af de omtalte projekter, kan du sende en gave på MobilePay 911 118 eller til konto 3201 10042879 mærket hhv. ’Mor/barn’, ’Batwa’ eller ’Oversvømmelser Burundi’. Gaver er fradragsberettigede efter gældende regler.
Morten er tilbage på kontoret fredag den 11. oktober.