Nye trosfællesskaber: samtale med menigheds-planterteam

20/05/2020

Ledelsesmødet 15. maj indeholdt en inspirerende samtale med menighedsplanterteamet bestående af Lars Midtgaard (Bethel), Anders Hyldgård (Pandrup) og Scott Tuminello (Kristuskirken/Regen). Teamet gav hermed stafetten videre til ledelsen vedrørende næste skridt, men stillede sig samtidig til rådighed for et videre arbejde, hvis det synes relevant. Ledelsen følger op på samtalen senere, men der er ingen tvivl om, at støtte til nye trosfælleskaber er en del af BaptistKirkens fælleserklæring i disse år.  Tre væsentlige områder i menighedsplantning blev præsenteret: kultur, strategi og økonomi.
”Vi har behov for altid at have menighedsplantning på dagsordenen i BaptistKirken. Kultur spiser strategi, så hvis ikke vi arbejder med vores kultur på dette område, vil vi ikke kunne realisere en strategi for menighedsplantning. Vores kirkesamfund ser måske ikke behovet for at plante menigheder som noget vigtigt,” lød det i samtalen. Eller gør vi? Til eftertanke blev det også sagt: ”For få mennesker i Danmark bliver mødt af Jesus, fordi der plantes for lidt.” Generalsekretær Torben Andersen siger efter mødet: ”Her er et vigtigt område at arbejde videre med og et tema at italesætte i BaptistKirken. Vi må ikke kun tænke i revitalisering af gamle menigheder, men også i nyplantning af nye!”