Oktober-dage er historiske dage

25/10/2023

27. oktober 1839 blev de første danske baptister døbt i Lersøen nord for København. Det varede ikke længe, før den lutherske kirkes ledere reagerede med fængslinger og tvangsdåb, men de kritiserede også baptisternes dåbsteologi. Sjællands biskop H.L. Martensen (1808-1884) var én af tidens mest betydende teologer, teologiprofessor i København fra 1840 og biskop fra 1854 til sin død. Han forsvarede baptisternes ret til at undlade at døbe deres spædbørn, men han var samtidig en hård kritiker af deres dåbssyn. Denne kritik fremførte han i 1843 i bogen ’Den christelige Daab betragtet med Hensyn paa det baptistiske Spørgsmaal’ – i år for 180 år siden.
Johannes Aakjær Steenbuch har netop skrevet en artikel om biskop Martensens bog. Martensens kritik af baptisternes dåbssyn rummer noget væsentligt, der også er aktuelt for nutidens dåbsdebat. For Martensen var problemet hos baptisterne deres ensidige vægtlægning på troen hos den, der skulle døbes. Hvis det var sandt på Martensens tid, er det måske endnu mere aktuelt hos os i dag? På den baggrund skriver Johannes Aakjær Steenbuch: ”Der er grund til at overveje, om kirken derfor står i en situation, hvor dåbens objektive fundament igen bør fremhæves for at imødegå en kultur, der fokuserer ensidigt på det subjektive”.
Bent Hylleberg har læst artiklen og siger: ”Den bør være pligtlæsning for baptistpræster, der forkynder evangeliet, døber og ønsker at deltage i den aktuelle dåbssamtale. Tidligere på året nedsatte kirkeministeren en dåbskommission, der skal drøfte Folkekirkens dåbsteologi, dåbsritual og dåbspraksis og vurdere, om der er behov for ændringer. Johannes’ artikel giver god baggrund for at deltage i samtalen med Folkekirken, der i dag er den kirke her i landet, der døber flest unge og voksne.”
Johannes Aakjær Steenbuchs artikel kan læses her: Til kamp mod subjektivismen: H.L. Martensens kritik af ”baptismen” i Den christelige Daab.
Tak til Ole Engel, som inden årsdagen igen har sørget for, at mindestenen i Lersøparken fremstår i fineste stand.