Oplæg til at drøfte baptist.dk

13/09/2017

Ledelsen har lavet et debatoplæg omkring fremtiden for BaptistKirkens blad baptist.dk. På sommerstævnet deltog 92 af landskonferencens deltagere i en Kahoot, som er en slags meningstilkendegivelse via mobiltelefonen. Det var uforpligtende, meget sjovt og med en snert af alvor. Her ‘stemte’ 33 ud af de 92 for, at bladet fremover kun skal udkomme i fire numre om året. 34 tilkendegav, at det kun skal ligge på nettet. Kun 10 mente, at det skal komme uændret med seks numre om året udsendt med posten.
Nu kommer den mere forpligtende samtale på LK2 18. november i Vejle. Menighederne har fået tilsendt et samtale-oplæg med mange fakta-oplysninger om omkostningerne ved at have baptist.dk; hvad koster det at trykke, og hvad koster det at sende bladet ud med posten? Samtale-oplægget ligger også på hjemmesiden her. Der er skitseret fire mulige scenarier for fremtidens blad. Det sidste er nyt i forhold til Kahoot’en på LK1 – nemlig en kombination af web-magasin (bladet på nettet som en hjemmeside) og et trykt blad, som sendes ud fire gange om året – en slags koncentrat af de artikler, der ligger på web-magasinet.
”Vi opfordrer menighederne til at drøfte bladets fremtid hjemmefra. baptist.dk er en vigtig identitetsmarkør for vores kirkesamfund og også et væsentligt kommunikationsmiddel – uanset om det ligger på nettet eller bliver sendt ud med posten. Det er i sig selv være at understrege, at vi i 10 år har kunnet samle næsten en halv mio. kr. ind om året til at sende et blad ud i 3000 postkasser. Mange af giverne har opfattet bladet som mission og en vigtig kontakt til menighedernes periferi. Men nu er økonomien vigende, så derfor skal vi træffe beslutningen om, hvad vi vil med vores blad”, siger generalsekretær Lone Møller-Hansen.