SIdste field visit i denne omgang

12/07/2023

Lise Emming skriver fra Rwanda: ”Mandag og tirsdag har jeg sammen med Edouard, projektleder Jean Edouard og field officer Jean Marie besøgt CCMP i det vestlige Rwanda.
Det er første gang nogen sinde, jeg er blevet sammenlignet med Paulus, og det skete, fordi Morten Kofoed havde bedt mig om at besøge en kirke i Gatare i Nyamasheke, som han ikke selv nåede i februar. ”Du er som Paulus”, sagde de. ”Du rejser ud og besøger de kristne, hvor ingen har været før!”
Det var et meget opmuntrende besøg. Allerede da vi ’klatrede’ op ad bakken til kirken, kunne vi høre, hvad de havde sparet sammen til; et nyt lydanlæg, to mikrofoner, et keyboard og en højttaler. I CCMP handler det om at mobilisere de evner og ressourcer, der er til stede, uden midler udefra. Menigheden var til at starte med 40 medlemmer. Deres første projekt var at male taget på kirken, male væggene indenfor og udsmykke rummet. De er nu i gang med at udskifte de gamle lave bænke med plastikstole. ”Vi er begyndt at have cellegrupper, og vi har på den måde tiltrukket mange nye medlemmer. Vi er nu omkring 100 og flere er blevet døbt”, fortalte præstekonen.
Kvinderne er begyndt på et træplantningsprojekt med både eukalyptus og frugttræer. Desuden underviser de andre i området i at lave køkkenhaver.
De viste os en grund tæt på kirken, hvor de har planer om at bygge en større kirke. ”Så kan de unge bruge den gamle”, sagde de.
Det var virkeligt inspirerende at opleve deres gejst og glæde over projektet, og ikke mindst at høre, hvor meget de har opdaget, at de kan sammen som menighed og lokalsamfund.
Læs mere og se billeder på Facebook i gruppen Baptistkirkens arbejde i Burundi og Rwanda.
I dag rejser Lise til Danmark og er med på sommerstævnet i næste uge.