Solpaneler i Burundi

04/10/2023

Mandag aften trillede en længe ventet bil med solpaneler ind på gårdspladsen i Rubura. Hermed var det muligt for Jep Emming og Jesper Gaarden at påbegynde arbejdet med at opsætte solpanelerne til vandpumpen og at opsætte elkabel mellem pumpehuset i dalen og solpanelerne oppe ved kirken i Nyantore.
Resten af ugen fortsættes arbejdet med at installere og prøvekøre pumpen, og vi håber, at der er vand oppe på højen ved sundhedsklinik og kirke senest lørdag.
Forhåbningen er forsyning af vand til sundhedscenter, kirke og primærskole samt egnens befolkning. Der er pumpekapacitet til at forsyne cirka 1000 mennesker, og dertil kommer der mulighed for afhentning af rent drikkevand ved tanken i dalen til yderligere 2500 mennesker.
Søndag fortsætter Emmings og Gaardens til Rwanda. Jep Emming rejser tirsdag videre til Danmark og Lise rejser onsdag tilbage til Burundi.