Albinoer, hygiejnebind, præstestuderende og påskeferie

13/03/2024

BaptistKirkens udsendte medarbejder, Lise Emming Weber-Hansen, skriver fra Burundi:
”Fredag og lørdag besøgte jeg, sammen med Julien fra Burundis Baptistkirke, børn og unge med albinisme i Bubanza distrikt. Flere af disse børn og unge og deres pårørende har tidligere været med i BaptistKirkens børneprojekt (OVC) men kæmper stadig med at skaffe penge til sundhedssikring og skolematerialer. Danske Baptister for Sundhed og Udvikling støtter dem med sundhedssikring og små husdyr som kaniner og grise, som gennem avl kan give familierne en indtægt, der kan sikre penge til skolematerialer.

Da vi sammen med Bodil Højbak Møller fra Korskirken besøgte Batwa og OVC-børn, hørte vi flere gange, at pigerne er udfordrede på skolegang i deres menstruationsperioder, da de ikke har råd til at købe hygiejnebind. Derfor er der nu bestilt 50 kits med trusser og vaskbare hygiejnebind ved sydamerne her i Rubura. De vil blive delt ud sammen med vaskevejledning mm. Nogle af disse kits er allerede betalt gennem BaptistKirkens julegaveprojekt, men der er brug for mange flere, og her kan du støtte ved at sende et bidrag til MobilePay 911 118 eller konto 3201 10042879 mærket ’Kit’. Et kit koster 150 kr.

På præsteskolen i Rubura afslutter de studerende deres præsteuddannelse næste fredag. Jeg har nydt at undervise dem i engelsk gennem de sidste 2½ år, og vi er nu nået så langt, at vi læser påskefortællingen på engelsk. På lørdag har vi afskedsmiddag her i huset for de 19 studerende og deres undervisere.
Mandag kører jeg til Bujumbura, hvor jeg har møder bl.a. med ungdomsforbundet og Kvindedepartementets formænd. Tirsdag fortsætter jeg til Kigali, hvor jeg skal mødes med Yego-teamet og Kvindedepartementet, inden jeg onsdag aften flyver hjem til påskeferie med familien i Danmark.”