Baptister fra alverden i Bangkok

I denne uge vælges den nye generalsekretær for verdens baptister. Det sker, når ca. 300 baptister fra næsten 50 lande samles i Bangkok til Baptisternes Verdensalliances, BWAs, årlige møde. Lone Møller-Hansen, generalsekretær i BaptistKirken, deltager som medlem af Verdensrådet, Eksekutiv-komiteen.

04/07/2017

Det er en af de spændende beslutninger, som tages i løbet af denne uge. Neville Callam har været BWA’s generalsekretær i godt 10 år, når han stopper med udgangen af december i år og går på pension i Jamaica, hvor han kommer fra.
Generalforsamlingen skal fredag stemme om og formentlig indsætte den nye generalsekretær, som er fundet igennem en grundig ansættelsesprocedure.
I anledning af Callams fratrædelse bliver der holdt en speciel æresmiddag i Bangkok torsdag. Der udkommer også en bog, han har skrevet: ”Fra splittelse til helhed, race, etnicitet og fællesskab”.
Netop kampen mod racisme har været et af hans fokusområder. Han identificerer racisme overalt, både i verden og i baptistkirkerne.

I midten ses BWAs præsident Paul Msiza og til højre for ham sidder Neville Callam.

Han er desuden en teologisk tænkende leder, som understreger, at baptister skal være mere trinitariske, og se og praktisere tilbedelsen af Gud som både Fader, Søn og Helligånd. Desuden var han hoved-arkitekten bag dokumentet ”Principper og retningslinjer for baptisters indbyrdes forhold”, som handler om, at vi både internationalt, nationalt og lokalt skal lære at leve med forskellige holdninger i samme fællesskab, og hvordan gør vi det med respekt for hinanden. At være et fællesskab af mennesker og menigheder, der har divergerende holdninger til både teologi, spiritualitet og ledelsesstil er ikke kun noget, vi kender til i Danmark. Det er i praksis et baptistisk kendetegn.
Desuden har Neville Callam brugt megen energi på at kategorisere viden og beslutninger.
”Jeg overlader et meget mere velorganiseret BWA til min efterfølger, end jeg overtog”, siger Neville Callam.
Desuden bliver der indstiftet en fond, The Callam Unity Fund, som skal ”styrke enhedens bånd imellem baptister og andre”. Lige nu indsamles der midler overalt i BWA til denne fond.

Pris til burmesisk læge

På generalforsamlingen i Bangkok vil en burmesisk læge, Cynthia Maung, i øvrigt modtage Denton (den tidligere generalsekretær for BWA) and Janice Lotz’ Human Rights Award. Cynthia Maung har igennem næsten 30 år arbejdet for at give lægehjælp til flygtninge fra Myanmar/Burma, som lever på grænsen imellem Thailand og Myanmar.
Efter generalforsamlingen besøger Lone lægen Maung i flygtningelejrene ved Mae Sot i det nordlige Thailand og ser resultatet af hendes arbejde.