BaptistKirken med i nyt internationalt missionalt netværk

05/07/2023

I Stavanger i Norge er der i denne uge samlet hundredvis af baptister fra hele verden. Baptist World Alliance (BWA) og European Baptist Federation (EBF) har en fælles konference-uge. Søndag til onsdag er det verden, der er i fokus, onsdag aften til søndag er det EBF, der er vært. Temaet for ugen er mission, under det samme ord, som samler os til Sommerstævne om et par uger; Sent eller på dansk Sendt.
Tirsdag blev et nyt globalt netværk skabt, Global Baptist Mission Netværk. Blandt de første 17 kirkesamfund og missionsorganisationer, der er medlemmer, er Baptistkirken i Danmark.
Formålet med netværket er at udvikle tænkningen omkring mission, så den får flere centre og ikke kun går den ene vej. Ved at samtale og bede sammen vil ledere lære af hinandens succeser og fejl. Som BWAs præsident Tómas Mackey sagde ved forbønnen for dette netværk: ”Vi har en enorm opgave, som vi kun kan løse sammen og med Helligåndens kraft og indsigt.”
De 17 kirker og organisationer har i alt 7000 missionærer på nuværende tidspunkt, og er åbent for alle interesserede i mission.