Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Billy Graham er død

28/02/2018

En af de bedst kendte baptister verden over, Billy Graham, døde 21. februar 2018, 99 år gammel i sit hjem i North Carolina, USA.
Graham var kendt og elsket over hele verden, og hans død har berørt mange.
Han var i Danmark tre gange mellem 1954 og 1965. I alt samlede han godt 100.000 til de tre møder og det er nok de største kristne vækkelsesmøder, der har været holdt i Danmark. Hans forkyndelse var egentlig enkel: Jesus Kristus er vores frelser. En personlig tro på ham er vejen til en erfaring af Gud, og den erfaring kan man gøre allerede nu og fuldt ud i evigheden. Dette budskab havde kunnet samle næsten alle USA’s protestanter. I New York fik Graham endog etableret et tæt samarbejde med den katolske kirke om en vækkelseskampagne. Og han blev siden kaldt præsidenternes sjælesørger.
Men som Kurt E. Larsen, professor ved menighedsfakultetet, skrev i en kirkeanalyse i Kristeligt Dagblad, så blev Billy Graham mere splittende end samlende i Danmark og derfor blev det også kun til de tre besøg. Modstanden kom fra den unge generation, bl.a. Tidehverv i Folkekirken, men også i Indre Mission var man uenige om, hvordan man skulle forholde sig til denne evangelist. Grahams amerikanske facon med at kalde til omvendelse og forbøn faldt ikke i god dansk jord, men det skete i mange andre lande.
Tony Peck, European Baptist Federations (EBF) generalsekretær har skrevet en personlig nekrolog, hvor Grahams særlige betydning for europæiske kristne er i fokus. Læs den her.
Den tidligere generalsekretær i Baptist World Alliance (BWA), Denton Lotz har også skrevet en personlig nekrolog, der kan læses her.