Bøn for England og Irland

10/03/2021

Hvis man følger med i nyhederne, er der al mulig grund til at bede for Storbritannien. Både Covid-19 og Brexit sætter samfundet i karantæne.
Der er tre baptistsamfund i Storbritannien – Baptist Union of Great Britain, som tæller knap 1900 menigheder og godt 110.000 medlemmer. Baptist Union of Scotland tæller 158 menigheder med godt 10.000 medlemmer og Baptist Union of Wales, der er lidt flere kirker og lidt færre medlemmer. 334 kirker med godt 9000 medlemmer. Til sammenligning er vi 53 menigheder med ca. 5000 medlemmer. Der er mange små menigheder i Wales og Skotland.
I øvrigt kommer generalsekretæren i EBF, Det Europæiske Baptist Forbund, Tony Peck, som også har besøgt vores Landskonference, fra England. Tony slutter sin ansættelse og går på pension i december i 2021.
I Irland er der også baptister, men de er aldrig blevet et kirkesamfund. De er et netværk, som faktisk var med til at skabe BWA, Baptist World Alliance i 1905.
Bedebrevet fra BWA kan hentes her.