Ny demonstration mod militærkup

10/03/2021

”54 mennesker er blevet dræbt og flere end 1700 er blevet anholdt i Myanmar (tidl. Burma) siden militærkuppet den 1. februar”, skriver en gruppe danske burmesere. De unge mennesker står bag en demonstration på lørdag. De fortsætter: ”Situationen er kritisk, og i solidaritet med befolkningen i Myanmar inviterer Chin Community i Danmark alle til at deltage i en fredelig demonstration lørdag den 13. marts i København.”
Formålet er at fordømme militærkuppet i Myanmar, at støtte civil ulydighed i landet, at Danmark, FN og det internationale samfund anerkender den nydannede Committee Representing Pyidaungsu Hluttaw, CPPH, der repræsenterer Myanmars folkevalgte politikere og kæmper for demokrati, menneskerettigheder og en føderal grundlov. De arbejder bl.a. på at få løsladt landets politiske leder Aung San Suu Kyi og præsident Win Myint.
Programmet for demonstrationen, der begynder kl. 13 på Rådhuspladsen i København, indeholder også en march til Udenrigsministeriet samt en bustur til den kinesiske ambassade i Hellerup.
En af arrangørerne Salai Van Neih Thang forklarer, hvorfor man vil protestere overfor kineserne:
”Kina støtter kuppet i Myanmar. Vi ønsker, at de skal holde op med at samarbejde med militæret, som har fået våben, som de bruger i kampen mod befolkningen. Og de har fået software, som de bruger til at sabotere internettet.”
BaptistKirkens generalsekretær Torben Andersen deltager og holder også en kort tale på Rådhuspladsen og siger forud: ”Baptistkirken i Danmark er inviteret til at deltage i denne demonstration. Jeg vil gerne være med til at vise vores solidaritet med folket i Myanmar efter militærkuppet i landet og den ikke-voldskamp, som nu foregår ved bl.a. civil ulydighed. Samtidig er dette også en støtte til vores Chin-menigheder i Danmark og deres engagement for fred og demokrati i Myanmar.”
Alle kan følge med i demonstrationen live på Facebook, søg efter ’cmpage, Chin Media’. Demonstrationen er også oprettet som begivenhed på Facebook, hvor man kan tilmelde sig.