BWA mødes i Schweiz til sommer

07/03/2018

Hvert år inviteres alle, der er interesserede i Baptisternes Verdens Alliance, til årsmøde et sted i verden den første uge i juli. I år er mødet i Schweiz, og det har en helt speciel baggrund.
Den Evangeliske Reformerte Kirke i Schweiz har inviteret baptisterne – det plejer at være det lokale baptistsamfund, der inviterer. Men den reformerte kirke ønsker at undskylde for de overgreb, som deres forfædre gjorde mod anabaptisterne, i dette tilfælde Mennonitterne. Anabaptisterne blev forfulgt, ikke kun af den katolske kirke men også af de andre protestanter, både lutheranere og reformerte. De blev brændt og druknet, fordi vores dåbssyn især, men også vores kirkesyn som gjorde op med hierarkierne i kirken, blev anset for kættersk. Og da vi har rødder hos Mennonitterne, har de inviteret os til at holde årsmøde i Zürich.
Årsmødet, som alle kan tilmelde sig her http://www.bwanet.org/events/upcoming-events/annual-gathering, finder sted 1.-6. juli. Den fælles markering med Den Evangeliske Reformerte Kirke vil finde sted tirsdag aften 3. juli.